Osallistujan tarina

Vuonna 2019 huhtikuussa tein merkittävän päätöksen, ilmoittauduin mukaan 14 km polkujuoksuun. Griffinin pojilta sain vinkkejä harjoitteluun. Ne tulivat tarpeeseen, koska ei minulla ollut kokemusta niin pitkästä juoksumatkasta, saati poluilla juoksemisesta.

Kävelijä meni ohi

Yhtä neuvoa toteutin erityisen tarkasti. Griffinin pojat kertoivat – on taito juosta hitaasti. Aloin juosta lenkit itselleni sopivalla sykkeellä eli hitaammin kuin joskus satunnaisilla lenkeilläni. Lenkin jälkeen ei yleensä ollut edes hiki ja minulla oli sellainen fiilis, että olisin voinut juosta toisen yhtä pitkän lenkin. Kerran kävi jopa niin, että kävelijä ohitti minut. Juoksin kuulokkeet päässä omaa vauhtia ja säikähdin, kun tavallinen tallaaja meni vauhdikkaasti ohi.

Pienet muutokset ja iso saavutus

Päätin jo alkuvaiheessa, että alkoholi jää pois. Olisi harmillista, jos orastava kuntokehitys tyssäisi alkoholista saatuihin ylimääräisiin kaloreihin.

Aloituspaino oli 106,9, mutta polkujuoksun aamuna painoin 91,9 kg. Viidessä kuukaudessa painoa oli tippunut 15 kg. Kiva oli juosta eikä se harmittanut, kun seitsenkymppinen juoksija ohitti minut ennen maalia.

Kun pystyin juoksemaan 14 km alkoi itseluottamukseni kasvaa. Ilmoittauduin saman tien Griffinin seuraavan vuoden tapahtumaan, mutta valitsin matkaksi 45 km. Menisihän se tutulla kaavalla eli kolme neljä lenkkiä viikossa, joista yksi olisi muita pidempi. Ei se juokseminen mitään rakettitiedettä ole.

Uusi harrastus

Juoksin 45 km polkujuoksua syksyllä 2020. Painoa oli tässä vaiheessa tippunut jo 24 kg.  Juoksemisesta oli tullut harrastus, joka näkyi mm. juoksukenkien määrässä. Griffinin polkujuoksutapahtuma antoi sopivan haasteen ja alkusysäyksen muutokselle

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *